Upadłość konsumencka to możliwość zmniejszenia lub umorzenia zobowiązań osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Do polskiego systemu prawa została wprowadzona 31 marca 2009 r., a duże zmiany w niej wprowadziła nowelizacja z dnia 31 grudnia 2014 r.

2 535, 1 235 i 699 – te liczby obrazują, jak dużym zainteresowaniem cieszy się w Polsce instytucja upadłości konsumenckiej. Kolejno liczby te oznaczają: ilość złożonych wniosków, liczbę rozpatrzonych spraw oraz sumę uznanych. Nawet Ministerstwo Sprawiedliwości, które było autorem projektu liberalizującego wcześniejszą ustawę nie spodziewali się aż tak dużego zainteresowania. Wartym odnotowania jest również fakt, że powyższe liczby odpowiadają danym tylko za pierwsze półrocze 2015. Dla porównania, we wcześniejszym latach sądy uznawały zwykle około kilkunastu upadłości konsumenckich rocznie.

O tym, czym jest upadłość konsumencka, pisaliśmy w tekście o tym samym tytule już w styczniu bieżącego roku na naszym serwisie. Cały tekst jest dostępny w tym miejscu.