Odszkodowanie stanowi formę rekompensaty finansowej za wyrządzoną poszkodowanemu szkodę (stosowane jest w przypadku, gdy przywrócenie stanu sprzed spowodowania szkody jest niemożliwe, albo poszkodowany na taką formę wyraża zgodę). Aby skutecznie dochodzić odszkodowania, należy pamiętać o kilku omówionych niżej elementach.

Najlepszą formą rozpoczęcia dochodzenia odszkodowania jest wystosowanie pisma zawierającego żądanie naprawienia szkody. Pismo takie powinno zostać nadane do adresata listem poleconym, najlepiej ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru korespondencji. Potwierdzenie jest istotne dla celów dowodowych przy ewentualnym postępowaniu sądowym. Pismo należy kierować do sprawcy albo do ubezpieczyciela, jeżeli jest znany.

Pierwszym elementem pisma powinno być dokładne opisanie zdarzenia, które spowodowało szkodę. Jako drugi element należy wskazać podstawę prawną odpowiedzialności sprawcy za zdarzenia, czyli jakie działanie lub zaniechanie sprawcy powoduje jego zobowiązanie do naprawienia szkody. Jeżeli pismo jest adresowane do sprawcy, należy wskazać zachowanie lub zaniechanie tej osoby, które jest podstawą odpowiedzialności. W przypadku kierowania pisma do ubezpieczyciela należy wskazać umowę ubezpieczenia jako podstawę prawną odpowiedzialności ubezpieczyciela za zdarzenie.

Trzecim elementem, kluczowym, powinno być dokładne opisanie konsekwencji zdarzenia dla poszkodowanego, czyli szkody. Prawo cywilne dzieli szkodę na: szkodę majątkową w mieniu (np. uszkodzenie, zniszczenie rzeczy), szkodę majątkową na osobie (np. spowodowanie kontuzji, uszkodzenia ciała) albo szkodę niemajątkową, czyli krzywdę. Istotne jest, aby dokładnie wskazać wszystkie negatywne konsekwencje zdarzenia i w sposób maksymalnie dokładny i szczegółowy je opisać. Dla sprawności postępowania warto do pisma dołączyć dokumentację potwierdzającą powstanie szkody (przykładowo zdjęcia lub nagrania video wskazujące stan sprzed zdarzenia) oraz jego konsekwencje (dokumentacja medyczna w przypadku krzywdy lub szkody na osobie, faktury VAT i rachunki potwierdzające poniesienie wydatków lub potwierdzające wartość zniszczonych lub uszkodzonych rzeczy).

Ostatnim elementem jest wskazanie wysokości żądanego odszkodowania wraz z terminem i sposobem płatności z adnotacją, że w przypadku braku dokonania płatności sprawa może zostać skierowana na drogę sądową. Na zakończenie warto wskazać dane kontaktowe dla adresata pisma, tak, aby mógł skontaktować się ewentualnie z poszkodowanym celem podjęcia negocjacji.